ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသည္ ေလာကီ-ေလာကုတၱရာ ႏွစ္ဖ်ာေသာအက်ိဳးတို႕က ိုေမွ်ာ္ကိုးလ်က္ တရားေတာ္မ်ား ေဟာၾကား ဆံုးမေတာ္မူ၍္ သတၱဝါ အမ်ားကို ကယ္ခြၽတ္ေတာ္မူပါသည္္။
ေကာင္းတာကို ၾကိဳးစားျပီးလုပ္ပါ။
မေကာင္းတာကို ၾကိဳးစားျပီးေရွာင္ပါ။
စိတ္ကိုျဖဴစင္ေအာင္ထားပါ။
ဒါ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ အဆံုးအမ အတိုေကာက္ျဖစ္ပါသည္။
ေကာင္းတာ ဆိုသည္မွာ မိမိ သူတစ္ပါး မထိခိုက္ေစပဲ၊ ၾကီးပြါးရာ ၾကီးပြါးေၾကာင္း ကုသို္လ္ ရရာ ရေၾကာင္း အလုပ္ကိစၥမ်ားကို ၾကိဳးစား၍ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းတို့ကို ဆိုပါသည္။
မေကာင္းတာ ဆိုသည္မွာ မိမိ သူတစ္ပါးကို ထိခိုက ္နစ္နာေစတတ္ေသာ ဒုစ႐ိုက္တရားမ်ား ျဖစ္သည့္ သတ္တာ၊ ခိုးတာ၊ သူတပါး သားမယား ပစ္မွားတာ၊မမွန္ ၾကမ္းတမ္း ယုတ္မာ သိမ္ဖ်င္းေသာ စကားေျပာဆိုတာ၊ အကုသိုလ ္ျဖစ္ေၾကာင္းတရားမ်ားကို ေရွာင္ရွားၾကျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။
ငါးပါးသီလကို သတိတရားျဖင့္ လံုျခံုေအာင္ေနဖို့ ျဖစ္ပါသည္
စိတ္ကိုျဖဴစင္ေအာင္ထားပါ ဆိုသည္မွာ - စိတ္ဆိုတာ ပင္ကိုယ္အားျဖင့္ ျဖဴစင္ေနေပမယ့္ စိတ္ကို ညစ္ႏြမ္းေစတတ္တဲ့ အေၾကာင္းတရားငါးပါး ရွိပါတယ္။
နိဝရဏတရား ငါးပါးလို႕ေခၚပါသည္။
နိဝရဏတရား ငါးပါးမွာ-
၁။ ကာမ စၦႏၵ-နိဝရဏ - ကာမဂုဏ္အာ႐ံုေတြ
၂။ ဗ်ာပါဒ -နိဝရဏ - ေဒါသ မေက်နပ္မႈေတြ
၃။ ထိန မိတၱ- နိဝရဏ - ထိုင္းမိႈင္း ငိုက္မွီး ပ်င္းရိမႈေတြ
၄။ ဥဒၶ စၦ ကုကုၠစၥ- နိဝရဏ - ျပန့္လြင့္ျခင္း ႏွင့္ ေနာင္တရမႈေတြ
၅။ ဝိစိ ကိ စၦာ- နိဝရဏ - သံသယ စိုးရိမ္မႈေတြ
ယင္း နိဝရဏတရားမ်ား စိတ္ထဲျဖစ္ေပၚလာရင္ သတိတရားျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္႐ႈမွတ္၍ ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ရပါမည္။ ျဖစ္ပ်က္ ႐ႈလိုက္ေတာ့ ညစ္ႏြမ္းေစတဲ့ အကုသိုလ္ အေၾကာင္းတရားမ်ား ေပ်ာက္သြားျပီး စိတ္ဟာသန့္ရွင္းတဲ့ ကုသိုလ္တရားမ်ားျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ စိတ္ကို သန့္ရွင္းေစျခင္းျဖင့္ ကုသိုလ္တရားမ်ား ပြါးမ်ားေစပါသည္။
ထို့အျပင္ စိတ္ကို ဒုကၡေရာက္ေစျပီး ကိုယ္ခႏၶာကိုပါ အႏၲရာယ္ ေရာက္ေစႏိုင္တဲ့ အဆိုးဆံုး အေၾကာင္း တရား ႏွစ္ခုကေတာ့ - ဣႆာ ႏွင့္ မစၥရိယ ဆိုတဲ့ မနာလို ဝန္တိုမႈ တို့ ျဖစ္ပါသည္။ ဒီအဆိုးဆံုး အေၾကာင္းတရား ႏွစ္ခုကေတာ ့စိတ္ကို ညစ္ႏြမ္းေစ႐ံုသာမက ဒုကၡ ေဘးအႏၲရာယ္မ်ားကိုပါ ေရာက္ေစ ႏိုင္တဲ့ အတြက္ ယခုဘဝလဲ မေကာင္း၊ ေနာင္သံသရာဘဝေတြမွာလဲ ဒုကၡဆင္းရဲ ျဖစ္္ေစႏိုင္တာမို့ အထူး ေရွာင္ရွားဖို့ လိုအပ္ပါသည္။ ဘယ္လိုေရွာင္ရွားရမလဲဆိုရင္ ယင္းအေၾကာင္းတရား ႏွစ္ခု၏ ဆန္႕က်င္ဘက္ ျဖစ္ေသာ ျဗဟၼာစိုရ္တရား ေလးပါးကို ပြါးမ်ား ေပးရပါမည္။ ေမတၱာ ၊ ဂ႐ုဏာ၊ မုတိတာ ႏွင့္ ဥေပကၡာ တို့ျဖစ္ၾကပါသည္။
သတၱဝါအမ်ားကို ေမတၱာ ထားျခင္း၊
ကိုယ့္ထက္နိမ့္က်သူမ်ားကို သနား ဂ႐ုဏာ ထားျခင္း၊
ကိုယ့္ထက္သာသူ မ်ားကို ဝမ္းေျမာက္ ရႊင္လန္း မုတိတာ ထားျခင္း၊
ကိုယ္ႏွင့္မပတ္သက္သူမ်ား၏ အျပဳအမူမ်ားကို ခြင့္လႊတ္ျခင္း ဟူေသာ ဥေပကၡာ ျပဳႏိုင္ရပါမည္။
၎အေၾကာင္းတရား ေလးပါးသည္ နတ္ျဗဟၼာ မ်ားလဲအလြန္ ႏွစ္သက္ျပီး လူ႕ေလာကတြင္လဲ အလြန္ အက်ိဳးမ်ားေသာ ကုသိုလ္တရားမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဤအေၾကာင္းတရား ေလးပါးကို လူ႕ေလာကတြင္လဲ အလြန္ အက်ိဳးမ်ား၊ သံသရာ ဘဝမ်ားမွာလဲ လူ နတ္ ေကာင္းရာသုကတိမ်ားသို့ ေရာက္ေစႏိုင္ေၾကာင္း ျမတ္ဗုဒၶမွ ဆိုဆံုးမေတာ္မူပါသည္ ။
ထို့ ေၾကာင့္ နိဝရဏတရား စိတ္တြင္ေပၚလာလွ်င္ အသိ ၊ သတိတရား ျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္ ႐ႈမွတ္ ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ပါ။ ဣႆာမစၥရိယမ်ား စိတ္တြင္ ျဖစ္္ေပၚလာလွ်င္ အသိျဖင့္႐ႈမွတ္၍ ျဗဟၼာစိုရ္တရား ေလးပါးျဖင့္ အစားထိုး ေမတၱာပြါးလိုက္ပါ။ ေမတၱာတရား ပြါးမ်ားေနျခင္းသည္ ဗုဒၶ တရားေတာ္အရ ဒါန ၊ သီလ၊ ဘာဝနာ တရားေတာ္ မ်ားထက္ အက်ိဳးေက်းဇူး မ်ားေၾကာင္း ေဟာၾကား ဆံုးမေတာ္မူပါသည္။ အသိသည္ ဝိဇၨာမည္၍ ကုသိုလ္တရား ျဖစ္၏။ မသိမႈသည္ အဝိဇၨာမည္၍ အကုသိုလ္တရား ျဖစ္ေလသည္။ အရာရာမွာ သတိ ႏွင့္ အသိရွိျခင္းသည္ ကုသိုလ္တရားမ်ား ျဖစ္ျပီး ေကာင္းက်ိဳး ခ်မ္းသာကိုသာ ေက်းဇူး ျပဳမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း တရားေတာ္မွ ဆံုးမေတာ္မူ၍ သာသနာဟာ အလြန္ပင္ ေက်းဇူးတင ္ဝမ္းေျမာက္ ခ်ီးက်ဴး အံ့ဩစရာေကာင္းလွပါသည္။ (ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
No comments:
Post a Comment